Leerlingen op de basisschool lezen steeds minder. En daarnaast vinden ze lezen ook minder leuk dan vroeger (Pirls, 2016). Veel basisscholen zoeken naar manieren om het leesonderwijs op hun school te verbeteren. Literaire gesprekken is een effectieve methodiek om de kwaliteit van het leesonderwijs te verbeteren alsook het leesplezier van leerlingen te vergroten.

In de JSW-special over leesonderwijs staat een dit artikel van Martin Bootsma, Heleen Buhrs en Gertrud Cornelissen over literaire gesprekken. In dat artikel wordt de kwaliteitskaart Literaire gesprekken genoemd. Die kaart kun je hier vinden. Op de kaart staat de aanpak beschreven en je kunt er de boeken vinden die op de Alan Turingschool samen worden gelezen. 

Brochure literaire gesprekken, dit is een praktijkgerichte weerslag van het onderzoek Maar als je erover nadenkt… van Gertrud Cornelissen.

Wil je meer weten over literaire gesprekken? Meld je aan voor de masterclass.

Masterclass Literaire gesprekken

Inhoud van de masterclass:

In deze praktische bijeenkomst nemen we je mee in het vormgeven van de methodiek literaire gesprekken. Het proefschrift van Gertrud Cornelissen (2016) is de basis van deze aanpak.

We nemen je mee in zowel de theorie achter de methodiek als de vertaalslag naar de praktijk, zodat jij, na deze bijeenkomst, weet hoe je aan de slag kunt met mooie kinderboeken en verhalen in de klas.

Wat: Masterclass literaire gesprekken

Wanneer: Binnenkort verschijnt hier een nieuwe datum

Tijd: 14.00-17.00 uur

Kosten: €100,-

Locatie: Alan Turingschool, Poolstraat 2 te Amsterdam

Doelgroep:

  • Expert-leraar/specialist
  • Leraar middenbouw po, bovenbouw po en/of onderbouw vo
  • po, (v)so, s(b)o

Door wie: Heleen Buhrs en Ingrid Elijzen

Aanmelden voor de masterclass Literaire gesprekken

Aantal deelnemers(vereist)

Annuleren

Annulering kan tot twee weken voor aanvang van de online-cursus kosteloos geschieden. Zie onze algemene voorwaarden.