In dit boek leggen we onze thematische aanpak aan je voor. We geven je geen alles-in-een-aanpak waarmee je thematisch onderwijs kunt realiseren. In het boek wordt duidelijk dat dit ook niet kan. Elke school maakt eigen keuzes en heeft een eigen visie op onderwijs en kan zelf de ingrediënten voor thematisch onderwijs bepalen. Er zijn verschillende variaties mogelijk, het is een puzzel en je legt samen met je team de stukjes – vandaar de puzzelstukjes op de cover van dit boek. Het raamwerk dat wij laten zien is, los van visie en richting, op elke school te gebruiken. We hopen dan ook dat dit veel lezers van dit boek een handreiking biedt om zelf op school kennisrijke thema’s vorm en inhoud te geven.Bijna alles wat je moet weten over thematisch onderwijs is opgedeeld in drie delen. Dat valt al op te maken uit de ondertitel van ons boek: kennis – gereedschap – implementatie.
Het is een praktisch boek dat, rekening houdend met de wettelijke opdracht die scholen hebben, stapsgewijs beschrijft hoe je vanuit de kerndoelen, referentieniveaus en leerlijnen kennisrijke thema’s ontwikkelt.